Біблійна герменевтика в давній українській літературі
Наталія Левченко
Інформація
Коментарі (0)
Біблійна герменевтика в давній українській літературі - Наталія Левченко
Автор: Наталія Левченко
Написано: 2018 року
Твір додано: 19-10-2021, 19:28
Завантажити:
Левченко Н. М.
Біблійна герменевтика в давній українській літературі : монографія. Харків : Майдан, 2018. 392 с.
ISBN 978-966-372-707-3.
Монографія присвячена висвітленню питання про місце та роль біблійної герменевтики в українській літературі XI–XVIII століть. Наголошено на тому, що перші переклади Біблії є початковим етапом розвитку екзегези Святого Письма в Україні. Крізь призму біблійної герменевтики розглянуто твори перекладної старокиївської літератури, відстежено їхній вплив на розвиток оригінальної літератури ХІ–ХІІІ століть, зокрема на творчість Іларіона, Кирила Туровського, Феодосія Печерського. Біблійну герменевтику в українській літературі XVI–XVIII століть подано як синтез східної та західної герменевтичних традицій. Із цього погляду проаналізовано творчість Василя Суразького, Мелетія Смотрицького, Йова Заліза, Феофана Прокоповича, Стефана Яворського, Дмитра Туптала, Іоана Максимовича, Григорія Сковороди та інших.
Біблійна герменевтика в давній українській літературі : монографія. Харків : Майдан, 2018. 392 с.
ISBN 978-966-372-707-3.
Монографія присвячена висвітленню питання про місце та роль біблійної герменевтики в українській літературі XI–XVIII століть. Наголошено на тому, що перші переклади Біблії є початковим етапом розвитку екзегези Святого Письма в Україні. Крізь призму біблійної герменевтики розглянуто твори перекладної старокиївської літератури, відстежено їхній вплив на розвиток оригінальної літератури ХІ–ХІІІ століть, зокрема на творчість Іларіона, Кирила Туровського, Феодосія Печерського. Біблійну герменевтику в українській літературі XVI–XVIII століть подано як синтез східної та західної герменевтичних традицій. Із цього погляду проаналізовано творчість Василя Суразького, Мелетія Смотрицького, Йова Заліза, Феофана Прокоповича, Стефана Яворського, Дмитра Туптала, Іоана Максимовича, Григорія Сковороди та інших.
Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Розділ І. Біблійна герменевтика в українській літературі
як об’єкт історико-літературних студій . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
І. 1. Становлення і розвиток біблійної герменевтики
як науки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
І. 2. Вивчення біблійної герменевтики
в українському літературознавстві . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
І. 3. Біблійна герменевтика в Харківській
сковородинознавчій школі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
І. 4. Герменевтична парадигма Олександра Потебні
як процес сприймання – розуміння – тлумачення . . . . . . . . . .51
І. 5. Алегорична метода тлумачення Біблії
Григорієм Сковородою в рецепції Юрія Шевельова . . . . . . . . .56
Висновки до першого розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 65
Розділ ІІ. Біблійна герменевтика в українській літературі
старокиївської доби . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
ІІ. 1. Питання біблійної герменевтики в пам’ятках
перекладної літератури ХІ–ХІІІ століть . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
ІІ. 1. 1. Переклад Біблії як перший етап її тлумачення . . . . .66
ІІ. 1. 2. Біблійна герменевтика в перекладних жанрах
києворуської літератури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
ІІ. 1. 3. Алегорична екзегеза Біблії Філона . . . . . . . . . . . . . . . .83
ІІ. 1. 4. Потрійний сенс Біблії в екзегезі Оригена . . . . . . . . . .846 Н. М. Левченко. Біблійна герменевтика в давній українській літературі
ІІ. 1. 5. Буквальне розуміння Біблії богословами
Антіохійської школи й Тертуліаном . . . . . . . . . . . . . . .86
ІІ. 1. 6. Знакова природа слова в біблійній герменевтиці
Авґустина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
ІІ. 1. 7. Практична екзегетика Іоана Златоуста . . . . . . . . . . . .89
ІІ. 1. 8. Каппадокійський синтез. Духовно-моральні риси
екзегези Василія Великого . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
ІІ. 1. 9. Головні євангельські чесноти в екзегетичних
моделях Єфрема Сирина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
ІІ. 1. 10. Гносеологічна теорія осягнення незбагненності
Григорія Ниського . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
ІІ. 1. 11. Системна догматика християнського віровчення
Іоана Дамаскина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
ІІ. 1. 12. Біблійні алюзії в перекладних повістях і романах. . . х 104
ІІ. 2. Особливості біблійної герменевтики
в пам’ятках старокиївської епідиктичної риторики . . . . . . . .109
ІІ. 2. 1. Формування біблійної герменевтики
в оригінальній старокиївській літературі . . . . . . . . .109
ІІ. 2. 2. Фігури контрасту в практичній екзегезі
Святого Письма Кирила Туровського . . . . . . . . . . . .113
ІІ. 2. 3. Зразки біблійної ієрофанії у «Слові про Закон
і Благодать» Іларіона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
ІІ. 2. 4. Екзегеза Біблії у простій проповіді Луки Жидяти . .126
ІІ. 2. 5. Морально-практична тема в екзегетичній практиці
Феодосія Печерського . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
ІІ. 2. 6. Правила сприйняття та розуміння Слова Божого
Нестора Печерського як пізнання світу . . . . . . . . . .129
ІІ. 2. 7. Агіографічні сюжети у матриці біблійної
герменевтики Нестора Печерського . . . . . . . . . . . . . .130
ІІ. 2. 8. Екзегетичні вкраплення
в канонах літописного жанру . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 145
Висновки до другого розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 152
Розділ ІІІ. Питання біблійної ноематики та евристики в українській
полемічній літературі кінця XVI – початку XVII століть . . . . . . .153
ІІІ. 1. Біблійна герменевтика українських православних
письменників-полемістів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
ІІІ. 1. 1. Структуранти чотирисенсової біблійної
герменевтики української полемічної барокової
літератури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1537 Зміст
ІІІ. 1. 2. Тріадична система знака в структурі
біблійної ноематики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
ІІІ. 1. 3. Образи Віри, Надії, Любові в системі
чотирисенсової біблійної герменевтики . . . . . . . . . .168
ІІІ. 1. 4. Канони тлумачення біблійних текстів . . . . . . . . . . . .174
ІІІ. 1. 5. Біблійна герменевтика в полемічних творах
Герасима Смотрицького . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
ІІІ. 1. 6. Біблійна герменевтика в давній
українсько-литовській літературі . . . . . . . . . . . . . . . .189
ІІІ. 1. 7. Шляхи тлумачення Біблії у творах Йова Заліза . . . .196
IІІ. 1. 8. Вплив ісихастського вчення на біблійну
герменевтику українських православних
письменників зламу XVI–XVII століть . . . . . . . . . . .214
ІІІ. 2. Особливості тлумачення Святого Письма у творах
українських католицьких письменників-полемістів . . . . . . .226
ІІІ. 2. 1. Біблійна герменевтика в полемічних православних,
католицьких та протестантських дискурсах . . . . . .226
ІІІ. 2. 2. Екзегетика Петра Скарґи та її вплив
на українську літературу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
ІІІ. 2. 3. Екзегетичні вкраплення в полемічному дискурсі
Іпатія Потія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Висновки до третього розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 240
Розділ ІV. Біблійна герменевтика в українській бароковій
літературі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
ІV. 1. Почвірна метода тлумачення Святого Письма у творчості
українських письменників XVII–XVIII століть . . . . . . . . . . . .241
ІV. 1. 1. Духовність автора як один із головних чинників
осягнення Біблії . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248
ІV. 1. 2. Старозаповітна префігурація новозаповітної
історії в бароковій екзегетиці . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252
IV. 1. 3. Концепт сакральної антропології
в структурі біблійної герменевтики
українського літературного бароко . . . . . . . . . . . . . .258
IV. 1. 4. Феноменологічна екзегеза імені Бога
в українських барокових текстах. . . . . . . . . . . . . . . . . х 261
IV. 1. 5. Теофанічна символіка каменю в екзегетичній
практиці українських барокових письменників . . .264
IV. 1. 6. Чотирисенсова метода біблійної герменевтики
у творах Дмитра Туптала . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2788 Н. М. Левченко.Біблійна герменевтика в давній українській літературі
ІV. 2. Буквальне розуміння Біблії в українській
бароковій літературі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
IV. 2. 1. Наука про вербальну інспірацію Біблії
як підґрунтя буквальної методи її тлумачення . . . .284
IV. 2. 2. Протестантські маркери в буквальній екзегезі
Феофана Прокоповича . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
ІV. 3. Поетика фігуратизму в літературі українського бароко . . . .299
IV. 3. 1. Джерельне підґрунтя алегоричного тлумачення
Біблії у творчості Григорія Сковороди . . . . . . . . . . . .299
IV. 3. 2. Людина як універсальний символ життя
у системі біблійної герменевтики
Григорія Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
IV. 3. 3. Образ Бога в префігурації Григорія Сковороди . . . .313
IV. 3. 4. Біблійна префігурація в екзегетичній системі
Григорія Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Висновки до четвертого розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 325
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327
Список використаної літератури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386
Розділ І. Біблійна герменевтика в українській літературі
як об’єкт історико-літературних студій . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
І. 1. Становлення і розвиток біблійної герменевтики
як науки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
І. 2. Вивчення біблійної герменевтики
в українському літературознавстві . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
І. 3. Біблійна герменевтика в Харківській
сковородинознавчій школі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
І. 4. Герменевтична парадигма Олександра Потебні
як процес сприймання – розуміння – тлумачення . . . . . . . . . .51
І. 5. Алегорична метода тлумачення Біблії
Григорієм Сковородою в рецепції Юрія Шевельова . . . . . . . . .56
Висновки до першого розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 65
Розділ ІІ. Біблійна герменевтика в українській літературі
старокиївської доби . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
ІІ. 1. Питання біблійної герменевтики в пам’ятках
перекладної літератури ХІ–ХІІІ століть . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
ІІ. 1. 1. Переклад Біблії як перший етап її тлумачення . . . . .66
ІІ. 1. 2. Біблійна герменевтика в перекладних жанрах
києворуської літератури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
ІІ. 1. 3. Алегорична екзегеза Біблії Філона . . . . . . . . . . . . . . . .83
ІІ. 1. 4. Потрійний сенс Біблії в екзегезі Оригена . . . . . . . . . .846 Н. М. Левченко. Біблійна герменевтика в давній українській літературі
ІІ. 1. 5. Буквальне розуміння Біблії богословами
Антіохійської школи й Тертуліаном . . . . . . . . . . . . . . .86
ІІ. 1. 6. Знакова природа слова в біблійній герменевтиці
Авґустина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
ІІ. 1. 7. Практична екзегетика Іоана Златоуста . . . . . . . . . . . .89
ІІ. 1. 8. Каппадокійський синтез. Духовно-моральні риси
екзегези Василія Великого . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
ІІ. 1. 9. Головні євангельські чесноти в екзегетичних
моделях Єфрема Сирина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
ІІ. 1. 10. Гносеологічна теорія осягнення незбагненності
Григорія Ниського . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
ІІ. 1. 11. Системна догматика християнського віровчення
Іоана Дамаскина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
ІІ. 1. 12. Біблійні алюзії в перекладних повістях і романах. . . х 104
ІІ. 2. Особливості біблійної герменевтики
в пам’ятках старокиївської епідиктичної риторики . . . . . . . .109
ІІ. 2. 1. Формування біблійної герменевтики
в оригінальній старокиївській літературі . . . . . . . . .109
ІІ. 2. 2. Фігури контрасту в практичній екзегезі
Святого Письма Кирила Туровського . . . . . . . . . . . .113
ІІ. 2. 3. Зразки біблійної ієрофанії у «Слові про Закон
і Благодать» Іларіона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
ІІ. 2. 4. Екзегеза Біблії у простій проповіді Луки Жидяти . .126
ІІ. 2. 5. Морально-практична тема в екзегетичній практиці
Феодосія Печерського . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
ІІ. 2. 6. Правила сприйняття та розуміння Слова Божого
Нестора Печерського як пізнання світу . . . . . . . . . .129
ІІ. 2. 7. Агіографічні сюжети у матриці біблійної
герменевтики Нестора Печерського . . . . . . . . . . . . . .130
ІІ. 2. 8. Екзегетичні вкраплення
в канонах літописного жанру . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 145
Висновки до другого розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 152
Розділ ІІІ. Питання біблійної ноематики та евристики в українській
полемічній літературі кінця XVI – початку XVII століть . . . . . . .153
ІІІ. 1. Біблійна герменевтика українських православних
письменників-полемістів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
ІІІ. 1. 1. Структуранти чотирисенсової біблійної
герменевтики української полемічної барокової
літератури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1537 Зміст
ІІІ. 1. 2. Тріадична система знака в структурі
біблійної ноематики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
ІІІ. 1. 3. Образи Віри, Надії, Любові в системі
чотирисенсової біблійної герменевтики . . . . . . . . . .168
ІІІ. 1. 4. Канони тлумачення біблійних текстів . . . . . . . . . . . .174
ІІІ. 1. 5. Біблійна герменевтика в полемічних творах
Герасима Смотрицького . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
ІІІ. 1. 6. Біблійна герменевтика в давній
українсько-литовській літературі . . . . . . . . . . . . . . . .189
ІІІ. 1. 7. Шляхи тлумачення Біблії у творах Йова Заліза . . . .196
IІІ. 1. 8. Вплив ісихастського вчення на біблійну
герменевтику українських православних
письменників зламу XVI–XVII століть . . . . . . . . . . .214
ІІІ. 2. Особливості тлумачення Святого Письма у творах
українських католицьких письменників-полемістів . . . . . . .226
ІІІ. 2. 1. Біблійна герменевтика в полемічних православних,
католицьких та протестантських дискурсах . . . . . .226
ІІІ. 2. 2. Екзегетика Петра Скарґи та її вплив
на українську літературу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
ІІІ. 2. 3. Екзегетичні вкраплення в полемічному дискурсі
Іпатія Потія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Висновки до третього розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 240
Розділ ІV. Біблійна герменевтика в українській бароковій
літературі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
ІV. 1. Почвірна метода тлумачення Святого Письма у творчості
українських письменників XVII–XVIII століть . . . . . . . . . . . .241
ІV. 1. 1. Духовність автора як один із головних чинників
осягнення Біблії . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248
ІV. 1. 2. Старозаповітна префігурація новозаповітної
історії в бароковій екзегетиці . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252
IV. 1. 3. Концепт сакральної антропології
в структурі біблійної герменевтики
українського літературного бароко . . . . . . . . . . . . . .258
IV. 1. 4. Феноменологічна екзегеза імені Бога
в українських барокових текстах. . . . . . . . . . . . . . . . . х 261
IV. 1. 5. Теофанічна символіка каменю в екзегетичній
практиці українських барокових письменників . . .264
IV. 1. 6. Чотирисенсова метода біблійної герменевтики
у творах Дмитра Туптала . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2788 Н. М. Левченко.Біблійна герменевтика в давній українській літературі
ІV. 2. Буквальне розуміння Біблії в українській
бароковій літературі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
IV. 2. 1. Наука про вербальну інспірацію Біблії
як підґрунтя буквальної методи її тлумачення . . . .284
IV. 2. 2. Протестантські маркери в буквальній екзегезі
Феофана Прокоповича . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
ІV. 3. Поетика фігуратизму в літературі українського бароко . . . .299
IV. 3. 1. Джерельне підґрунтя алегоричного тлумачення
Біблії у творчості Григорія Сковороди . . . . . . . . . . . .299
IV. 3. 2. Людина як універсальний символ життя
у системі біблійної герменевтики
Григорія Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
IV. 3. 3. Образ Бога в префігурації Григорія Сковороди . . . .313
IV. 3. 4. Біблійна префігурація в екзегетичній системі
Григорія Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Висновки до четвертого розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . у 325
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327
Список використаної літератури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386
Що ще подивитися